1. Spreek een moment af dat voor beide past
Spreek af om even samen te gaan zitten om jullie gevoelens naar elkaar te kunnen uiten. Kijk samen wanneer dit lukt voor beide. Maak hier voldoende tijd voor.
2. Wie start?
Vraag elkaar wie wil starten. Één van jullie twee begint (verteller) de ander luistert (ontvanger)
3. De verteller:
- Wat voel ik?
- Wat heb ik nodig?
- Probeer zoveel mogelijk te focussen op jouw gevoelens en jouw behoeften. Het is hier vooral de bedoeling inzicht te krijgen in wat je voelt, wat je gedachten zijn, je wensen en verlangens, wat je pijn doet, wat je goed doet voelen,….
- Kijk eventueel ook naar wanneer de ruzie gestart is en hoe je je toen voelde. Focus vooral op jezelf ‘ik …’ ‘ik…’
- Probeer de ander niet te verwijten.
4. De ontvanger:
Heeft een moeilijke positie want ondanks het feit dat jij ook gevoelens hebt, je je waarschijnlijk aangevallen gaat voelen en getriggered, is het jouw taak om hier even uit te stappen.
- Stap letterlijk uit jezelf, uit je eigen gevoelens en gedachten, uit je eigen oordelen. Stap uit jezelf en stap in je partner (= empatisch opstellen).
- Alle focus gaat naar je partner. Hoe voelt mijn partner zich? Wat heeft hij/zij nodig? Wat heeft ervoor gezorgd dat hij/zij zich zo voelde?
Als ontvanger ga je actief luisteren!!!
- je gaat herhalen wat je partner zegt. Vb. ‘begrijp ik het goed dat je….?’
- ‘Voel je je…?’
- ‘Klopt het dat….?’
Maar ook de gevoelens van je partner valideren
- ‘ik begrijp dat je je zo voelt, iedereen in jouw situatie zou zich zo voelen’
- ‘inderdaad ik zou mij ook gefrustreerd voelen’
- ‘dat klinkt pijnlijk’
- …
Gevoelens valideren wil zeggen dat je je partner bevestigd en begrip toont voor zijn/haar gevoel. Dat het gevoel er volledig mag zijn en rekening wordt mee gehouden.
Het doel hier is dat je je partner helpt zijn/haar gevoel te uiten en zichzelf beter begrijpt en zich ook begrepen en gehoord voelt.
Indien de verteller tot de kern van zijn gevoel is gekomen, en tot iets wat hem/haar zou beter doen voelen, en hij/zij het gevoel heeft dat alles geuit is en zich begrepen voelt, kan deze aangeven: ‘ok ik heb alles geuit, ik voel me gehoord, nu ben ik klaar om naar jou standpunt te luisteren’.
Zolang deze laatste zin niet gezegd is mag de ontvanger NIET beginnen praten vanuit zijn eigen standpunt en eigen gevoel.
5. Draai de rollen om.
6. Indien het niet lukt en jullie in een ruzie geraken, te fel getriggered, of verhit geraken, spreek dan af dat jullie de conversatie stoppen maar er binnen een uur, paar uren, dag, paar dagen (wat het beste aanvoelt) op terug komen. En geef elkaar even tijd en ruimte om na te denken over wat je juist getriggered heeft. Neem de tijd om terug even tot rust te komen.
7. If all else fails….. vergeet niet dat jullie het beste met elkaar voor hebben maar elk individuen zijn met elk eigen gevoelens, triggers, verleden, gedachten, opinies,… Vertrouw erop dat je partner er niet op uit is om jouw expres te kwetsen. Soms hebben we wat tijd nodig, wat ruimte, de druk van de ketel, loslaten, eens goed samen lachen, geen verwachtingen van elkaar,… Om daarna met een ander gevoel naar de situatie te kijken…of dan blijkt dat de situatie zich vanzelf heeft opgelost.
Pingback: Van schreeuwen naar empatisch communiceren - Therapeut Laakdal - Karen Renson